نگاهی به فیلم باید میرفتی| ترس و فرار از شبحی که نیست
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۱۳۹۵
قصه خوب و ترسیم هنرمندانه مرز میان وهم و واقعیت راز موفقیت فیلم ترسناک است؛ چیزی که در فیلم YOU SHOULD HAVE LEFT وجود ندارد. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم-حمید صنیعی
فیلم YOU SHOULD HAVE LEFT از ضعیفترین آثار سینمایی ساخته شده در ژانر وحشت است. فیلمی که مشخصاً تنها برگ برندهاش برای جذب کردن مخاطب دیوار عجیب و ناموزونی بود که در خانه اجارهای دیده میشود و از این جهت رازآلودگی را برای مخاطب فراهم کرد اما با پرداخت نادرست به آن تمام امکان و ظرفیت خود را اساساً نابود کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سینمای ترسناک این روزها در میان مخاطبین جهان طرفداران بسیار زیادی دارد و شاید علت اصلی آن علاقه مخاطب به راز باشد. راز و رمز مهمترین و اصلیترین امتیاز و عامل جذابیت مخاطب است منتها مرز میان راز به عنوان امری مکتوم و پنهانی با واقعیت به عنوان امری ظاهری و چشمبین باید آنقدر هنرمندانه و ظریف تصویر شود که تماشاگر آینه جادو از این تبحر لذت ببرد.
روانشناسی به دلیل آنکه به سراغ لایههای دورنی انسان میرود از خصوصیت پنهانی و درونی بودن انسان بهرهمند میشود و از امکان رد گمکنی و به دنبال کشاندن مخاطب در پی قصه فیلم، بیشتر بهرهمند میشود. از این جهت فیلم ترسناک باید نسبت به حقوق مخاطب احساس مسئولیت بیشتری کند تا با همراه کردن آن با خود تا انتهای فیلم برای حل معما، افشای حقیقت یا هر نوع پاسخ دیگری به مخاطب او را قانع از تماشای فیلم کند.
برخی از فیلمهای ترسناک سینمای هالیوود
فیلمی مانند «دیگران» نمونه بسیار خوبی برای این سطور است. در «دیگران» اهالی خانه متوجه اتفاقات مشکوکی میشوند؛ آنها احساس میکنند که کسی در خانه است که او را نمیتوانند ببینند و این تهدید نامعلوم آنان را ترسانده است. در پایان فیلم به این پرسش پاسخ داده میشود و مخاطب آن را جزو بهترین فیلمهای ترسناک در تاریخ سینما میداند. البته بسیاری از فیلمهای سینمایی در گونه وحشت الزاماً به پاسخ منطقی و مخاطبپسند نمیرسند بلکه برخی از فیلمهای سینمایی پایانی دارند که بیشتر مخاطب خاص را با تفکر و ایجاد سؤال قانع میکند.
نمایی از فیلم دیگران
سبک دوم به دلیل آنکه الزامی برای پایان قانعکننده ندارد بیشتر از آنکه محلی برای بیان نکته یا مسأله فکری و نخبگانی باشد، امروز بیشتر محل فراری شده است تا انتهای فیلم با پایان باز از بار قصهگویی خلاص شود و مخاطب به حال خود رها شده و مایهای در دستان خالی او داده نشود.
فیلم مورد نقد این نوشتار دقیقاً از چنین آسیبی برخوردار است، «تو باید میرفتی» از ابتدا داستان مردی را روایت میکند که رازی را که اواخر فیلم متوجه آن میشویم که در تمام این مدت درون وی مخفی بوده است، عاملی برای پریشانی او در طی فیلم است. او به همراه خانواده خود برای تفریح به خانهای اجارهای میروند که در آنجا اتفاقاتی رخ میدهد که منجر به وحشت او میشود. هرچه فیلم جلوتر میرود آشفتگیهای مرد با بازی کوین بیکن بیشتر میشود اما علت و دلیل این آشفتگی روشن نمیشود.
نمایی از تو باید میرفتی
خانه به عنوان محمل این ترس نیز بسیار کاریکاتوری است. مدام با به سفر بردن تئو از زمانی به زمان دیگر و از جایی به جای دیگر ابهام فیلم را بیشتر میکند. سؤالات متعدد بیننده فیلم در کنار هم او را مدام آزار میدهد تا آنجا که باید انتظار روشن شدن مسائل فیلم را داشته باشد. اما پایان فیلم نیز تنها با افشای یکباره راز مرد که ما از آن نیز بیخبریم بیشتر حس «سرِکار بودن» به ما دست میدهد و این همان فرار از انجام وظیفه برای کارگردان به جهت ساخت فیلمی جذاب و خوش ساخت است.
اشکال اصلی در این فیلم اولاً این است که اشارهای به چرایی وجود هیچ رازی نمیشود تا مخاطب بتواند بین خود و آن ارتباطی برقرار کند، بلکه با تراکم زیاد بحرانها و اتفاقات وحشتناک در فیلم فقط ذهن بیننده را مخدوش میکند.
دیواری که در اواخر فیلم مسألهساز میشود امیدی است که در آن امکان حل معما یا نتیجه معینی باشد، چیزی که در تیزر فیلم بیشتر از هرچیزی روی آن تمرکز میشود اما سوژه دیوار مرموز فیلم نیز به راحتی خراب میشود و دیگر هیچ دستاویزی برای جهش فیلم و جذابیت آن تا آخر وجود ندارد.
نمایی از تو باید میرفتی
بنابراین معلوم نیست که تماشاگر فیلم باید برای چه در این فیلم بترسد و از حس جالب وحشت در این فیلم لذت ببرد. در این فیلم تئو و ما در حال فرار از هیچ هستیم و معلوم نیست که برای چه باید به پشت سر خود با ترس نگاه کنیم؟ در حقیقت وهم تئو به دلیل قتل ناخواسته همسرش در سالهای دور بیدلیل او را گرفتار کرده است که باید در این خانه اجارهای دچار افکار عجیب شود. زمانی میتوان مرز میان دو قلمرو وهم و واقعیت را بیان کرد که این دو حیطه به خوبی پخته شده باشند.
نمره 5.2 از IMDB و 46 از متاکریتیک نیز نشان دهنده آن است که نه منتقدین و نه مخاطبین سینما از این فیلم راضی نیستند و آنچه که برای جذب آنان در تیزر نشان داده است بیشتر یک پروپاگاندای ناموفق بوده است.
انتهای پیام/
R1544/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط هالیوود سینما بیشتر بخوانید... موضوعات مغفول مانده در گزارشهای مدیران سازمان سینمایی جان بویگا و چند هالیوودی در تریلر «بوردرلند» فیلمهای مهاجم به مبانی قضایی اسلام مجوز میگیرند اما آثار منتقد قوه قضائیه نه/ وزارت ارشاد سخنان رهبری را درست درک نکردهمنبع: تسنیم
کلیدواژه: هالیوود سینما هالیوود سینما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۱۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به آمار رویارویی ۲ تیم استقلال و تراکتور
رویارویی آبیهای پایتخت و پرشورهای تبریز از جایگاه ویژهای در فوتبال ایران برخوردار است که در ادامه نگاهی به آمار بازی این دو تیم خواهیم انداخت.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجانشرقی، دو تیم فوتبال تراکتور و استقلال طی تقابلی از هفته بیست و پنجم لیگبرتر فوتبال از ساعت ۱۷:۰۰ _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در ورزشگاه یادگار امام (ره) به دیدار هم خواهند رفت.
تقابل این دو تیم جزو دیدنیترین جدالهای فوتبالی چند سال اخیر در لیگبرتر بوده است.
آبیهای پایتخت و پرشورهای تبریز در طول تاریخ ۵۵ بار به مصاف یکدیگر رفتهاند که ۲۷ بازی با برتری استقلال به پایان رسیده و تراکتور نیز در ۱۴ مسابقه پیروز بودهاند؛ ۱۴ دیدار از رویاروییهای استقلال و تراکتور نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.
در مجموع این بازیها ۱۴۹ گل بین دو تیم رد و بدل شده که ۹۱ گل سهم استقلال و ۵۸ گل سهم تراکتوریها بوده است.
۳۱ بازی در چارچوب لیگبرتر برگزار شده که ۱۳ بازی را استقلال برده، ۱۰ مسابقه را تراکتور و هشت بار هم نتیجه مساوی به دست آمده است.
در جدالهای لیگبرتری استقلال و تراکتور ۸۲ توپ از خط دروازه هر دو تیم عبور کرده که ۴۲ گل از آن استقلال و ۳۵ گل سهم تبریزیها بوده است.
در طول تاریخ نیز این دو تیم در هفت ورزشگاه کشور رو در روی همدیگر قرار گرفتند که سهم ورزشگاه آزادی تهران ۲۵ بازی، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز ۱۴ بازی، ورزشگاه تختی تبریز (باغشمال) ۹ بازی، ورزشگاه شهید شیرودی تهران دو بازی، ورزشگاه شهید سردار سلیمانی تبریز دو بازی و ورزشگاههای تختی تهران، ۲۲ بهمن اصفهان و امام رضا مشهد، هرکدام یک بازی بوده است.
کد خبر 749082