Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوروش آهاری کارگردان فیلم سینمایی «آن شب» که در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با دیگر آثار رقابت می‌کند، گفت: از ۱۸ سالگی در آمریکا زندگی می‌کنم و تحصیلات آکادمیک خود را در رشته فیلمسازی در این کشور به پایان رساندم، البته پیش از ساخت فیلم سینمایی «آن شب» چندین فیلم کوتاه ساخته بودم که البته موضوع این فیلم‌های کوتاه داستان‌های غیرایرانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار فرهنگ و هنر - وی بیان کرد: از ابتدا به دنبال این بودم که اولین فیلم بلند سینمایی خود را با یک داستان ایرانی و به زبان فارسی جلوی دوربین ببرم و مهمترین مساله برای من این بود که بتوانم فیلم موردنظر را در ایران نمایش دهم، به همین دلیل از ابتدا این فیلم را با قوانین ایران ساختم تا امکان نمایش آن در ایران وجود داشته باشد.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه به‌طور کاملاً تصادفی با محسن درمنش فرزند محمد درمنش کارگردان و تهیه‌کننده سینما، آشنا شده است، توضیح داد: موضوع علاقه‌ام به ساخت فیلم با محسن درمنش مطرح کردم و وی من را به پدرش معرفی کرد و در نهایت محمد درمنش درخواست ساخت این فیلم سینمایی را در ایران ارائه کرد و در نهایت پروانه ساخت فیلم را صادر شد.

فیلمی با استاندارد جهانی برای ایران ساختم

وی تاکید کرد: دغدغه من این بود که بتوانم یک فیلم با کیفیت استاندارد سینمای جهان برای ایران بسازم.

آهاری درباره انتخاب سوژه و نگارش فیلم هم گفت: در رابطه با انتخاب فیلمنامه نیز باید بگویم که از طریق شرکت فیلمسازی خود در آمریکا فراخوانی را برای نگارش فیلمنامه فیلم منتشر کردیم تا نویسندگان ایرانی آثار خود را برای ما ارسال کنند. از این طریق میلاد جرموز آشنا شدیم که یکی از نویسنده‌های توانمند ایرانی است، وی فیلمنامه خود را برای ما ارسال کرد و در نهایت این فیلمنامه انتخاب شد و با وی روی فیلمنامه کار کردیم تا آن را به نقطه‌ای برسانیم که فیلمبرداری آن آغاز شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از ابتدا به دنبال ساخت فیلمی در ژانر وحشت بوده است، توضیح داد: از ابتدا به دنبال ژانر وحشت نبودیم و بیشتر به دنبال یک فیلم روانشناختی و رمز آلود بودیم و به همین دلیل در فیلم به جای اینکه به فضای ترس اشاره کند، به درونیات آدم‌ها و ترس افشا شدن رازهای آدم‌ها که به شکل یک وحشت خود را نشان می‌دهد، توجه کردیم.

هدف ما ساخت یک فیلم ترسناک نبود

این کارگردان تاکید کرد: «آن شب» یک فیلم داستانی است که ترس درونیات انسان، ترس افشا شدن رازهای انسان‌ها را به این شکل در یک شب نشان می‌دهد. تاکید می‌کنم هدف ما ساخت یک فیلم ترسناک نبود بلکه یک داستان انسانی بوده است که ترس درونیات انسان را نشان می‌دهد.

وی درباره انتخاب بازیگران این پروژه سینمایی توضیح داد: در مرحله اول فکر نمی‌کردم که شهاب حسینی بازی در چنین نقش و فیلمی را دوست داشته باشد، چرا که سبک کارهای دیگر این هنرمند نسبت به این فیلم کاملاً متفاوت بود. در آن زمان شهاب حسینی در ایران حضور داشت و از طریق محمد درمنش با این بازیگر آشنا شدم و فیلمنامه برای وی ارسال شد. وی در سفری که به آمریکا داشت خواست قبل از جوابی با من و تیم فیلمسازی‌ام بیشتر آشنا شود، زمانی که این دیدار رخ داد، برای بازی در این پروژه جواب مثبت داد.

آهاری تاکید کرد: در رابطه با دیگر بازیگران این فیلم باید بگویم با چند نفر صحبت کردیم اما این مشکل وجود داشت که با توجه به شرایط سفر به آمریکا نمی‌توانستیم هر بازیگری را دعوت به همکاری کنیم، در ابتدا قرار بود که مهناز افشار یکی از بازیگران این فیلم باشد اما این هنرمند هرچند ابراز علاقه برای حضور در این فیلم کرد، اما بنا به دلایلی نتوانست به آمریکا سفر کند. بعد از آن با نیوشا جعفریان، دختر حسین جعفریان فیلمبردار سینما برای بازی در این فیلم به توافق رسیدیم.

جای ژانر وحشت در سینمای ایران خالی است

این کارگردان فیلم اولی درباره انتخاب ژانر وحشت در سینمای ایران بیان کرد: اینکه چرا این ژانر را برای کار انتخاب کردم این بود که به این نتیجه رسیدم در سینمای ایران طی سال‌های اخیر در حوزه ژانر وحشت فیلمی تولید نشده است هرچند در سال‌های دور فیلم‌هایی مانند «خوابگاه دختران» و «شب بیست و نهم» تولید شده بود، آنچه که من احساس کردم این بود در سینمای ایران جای چنین فیلم‌هایی خالی است، ژانری که ساخت آن بسیار سخت است چرا که بیننده ایرانی بسیار باهوش و حساس است و اگر هم کاری در این زمینه انجام می‌شود باید در حد استانداردهای لازم باشد که تبدیل به یک فیلم مسخره نشود.

وی ادامه داد: تلاش خود را کردم بتوانم آن تیپ فیلم که در سینمای آمریکا اتفاق می‌افتد را برای سینمای ایران به تصویر بکشم. معتقدم بیننده ایرانی تمایل به ژانر وحشت دارد اما فیلمی که رضایت وی را جلب کند، ساخته نشده است، به همین دلیل تصمیم به ساخت فیلم در این ژانر را گرفتم.

آهاری در پایان درباره شباهت سکانس‌هایی از « آن شب » با فیلم سینمایی «درخشش» (شاینینگ) به کارگردانی استنلی کوبریک گفت: شاینینگ قطعاً از فیلم‌های موردعلاقه من در ژانر وحشت است و کوبریک کارگردان این فیلم یک کارگردان مورد ستایش در سینمای جهان است. بی شک هر فیلمساز و یا بازیگری از تولیدات سینماگران دیگر الهام می‌گیرند و باید بگویم با توجه به علاقه‌ای که به کوبریک داشتم در این فیلم ادای احترامی به این کارگردان کردم به گونه‌ای که سعی کردم برخی از سکانس‌های این فیلم شبیه «شاینینگ» باشد اما پایه و اساس «آن شب» متفاوت از این فیلم است. لوکیشن هتل تنها به این دلیل نبود که داستان «شاینینگ» هم در یک هتل رخ داده است. بلکه لوکیشن هتل در داستان سمبل دنیا است، دنیایی که برای هر مسافری یک مکان موقت است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ژانر وحشت مهناز افشار سینمای ایران آن شب شهاب حسینی فیلم ترسناک ایرانی آن شب جشنواره فجر 38 ابتدا به دنبال سینمای ایران درباره انتخاب فیلم سینمایی همین دلیل فیلم ترسناک نشان می دهد باید بگویم محمد درمنش ژانر وحشت ساخت فیلم یک فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۸۹۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟

احسان محمدحسنی، مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج در کتاب سلیمانی عزیز ۲، صفحه ۱۹۴ به خاطره جالبی از نگاه سردار سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه به سریال پایتخت ۵ و سکانس‌های مربوط به داعش اشاره دارد. هم چنین سیروس مقدم کارگردان این سریال خاطراتی از ساخت این قسمت‌ها دارد. این روز‌ها که پخش این سریال پرمخاطب در شبکه‌ای فیلم به قسمت‌های حساس حضور خانواده نقی معمولی و همراهانش در سوریه و درگیری با داعش رسیده بد نیست این خاطرات شیرین را مرور کنیم.

سردار سلیمانی هماهنگ کرد تا عوامل فیلم با اسیران داعشی صحبت کنند

همشهری نوشت:در کتاب کتاب سلیمانی عزیز ۲ به نقل از مدیر سازمان هنری رسانه‌ای اوج می‌خوانیم: وقتی قرار شد پایتخت ۵ ساخته شود، تیم را بردیم دیدار حاج قاسم. حاجی خیلی کمک کرد تا بچه‌ها با فضای سوریه و مدافعین حرم آشنا بشوند؛ حتی هماهنگ کرد با یکی دوتا اسیر داعشی صحبت کنند. فیلم‌نامه که نهایی شد، یک روز صبحانه مهمان حاج قاسم شدیم. همین که فهمید آخر سریال قرار است بابا پنجعلی شهید شود و در کربلا یا مشهد خاکش کنند، گفت: «فیلم‌نامه رو عوض کنید، همه این خونواده باید صحیح و سالم برگردن ایران.» کارگردان و نویسنده با تعجب نگاهی کردند و گفتند: «نمیشه! ما می‌خوایم قصه این‌طور تموم بشه.» حاجی وقتی دید قبول نمی‌کنند، غیرتمند گفت: «مگر ما مرده باشیم که یکی از این خونواده به دست داعش شهید بشه!

نظر سردار در خصوص ساخت «پایتخت ۵» مثبت بود

سیروس مقدم کارگردان خلاق و خوشفکر این سریال در خصوص این سری از مجموعه پایتخت در یک گفت و گویی مطبوعاتی می‌گوید: پرمخاطبترین فصل سریال پایتخت (فصل پنجم) را تولید کردیم که حملات زیادی هم به آن شد. این سریال با توصیه حاج قاسم سلیمانی ساخته شد. نظر سردار در خصوص ساخت «پایتخت ۵» مثبت بود و فقط یک نگرانی داشتند که انتهای قصه چه می‌شود که ما گفتیم خانواده نقی با رشادت و جانفشانی خودشان را از مهلکه جنگ نجات می‌دهند و در نهایت یک بالگرد سوری این خانواده را از مخصمه نجات می‌دهد. سازمان اوج همفکر و ناظر بر کار بود و قسمت به قسمت فیلمنامه، هم به اوج و هم تلویزیون داده می‌شد و کاملا هماهنگ بودیم... یک صبح زود خدمت‌شان (سردار سلیمانی) رسیدیم، زیرا می‌خواستند سرشان خلوت‌تر باشد و مفصل صحبت کنند. من از فحوای کلامشان متوجه شدم پایتخت‌های دیگر را هم دیده‌اند. ایشان نظراتی داشتند که بحق هم درست بود. ضمن این‌که به ما مشاورانی برای کار معرفی کردند و فقط نگران فینال قصه بودند که قهرمانان نجات پیدا کنند.

جلسات مفصلی با فرماندهان داشتیم

مقدم در ادامه می‌افزاید: بار‌ها من و محسن تنابنده جلسات مفصلی با رده‌های بالای عملیات سوریه داشتیم و پای خاطرات آنها نشستیم و نوشتیم، حتی خودم یک بار پیش سردار سلیمانی رفتم و راجع به پایتخت و داعش صحبت کردیم ...

حضرت‌آقا همه را خوشحال کردند

این کارگردان در ادامه می‌افزاید: حضرت آقا در صحبت‌هایشان تاکید کردند به رئیس وقت سازمان صدا و سیما سفارش کرده‌اند نمونه سریال‌هایی مثل پایتخت ساخته شود که روایتگر یک خانواده متدین، ایرانی و بافرهنگ است و گفته بودند، چرا از این سریال‌ها کم ساخته می‌شود؟ من حرف آقا را به عوامل رساندم و خیلی خوشحال شدیم که ایشان حتی حرف‌های نهفته در سریال را کشف کرده‌اند و تاکید داشتند در پایتخت ۲ خیلی خوب به حق‌الناس پرداخته‌ایم. شنیدن این حرف‌ها خیلی حالمان را خوب کرد.

سیروس مقدم، کارگردان شناخته شده تلویزیون است. او بعد از ساخت مجموعه‌های پرمخاطب تلویزیونی همچون پایتخت، روز‌های زندگی، نرگس، تا ثریا، چک برگشتی، بچه‌های نسبتا بد، مدینه، میکائیل، علی‌البدل و... نشان داده که رگ خواب مخاطب را بخوبی می‌شناسد و می‌داند از چه زاویه‌ای به دغدغه‌های مردم نگاه و آن را از قاب دوربینش به بهترین شکل ثبت کند.

منبع: خبرآنلاین 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند
  • تجربه سینما ترس، ترسناک‌ترین در ایران
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال‌ هستند؟
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد